Op 1 juli 2021 is de Telecommunicatiewet aangepast wat gevolgen kan hebben voor hoe je contact opneemt met prospects. De wijzigingen zijn vooral gericht op bescherming van de consument, de gevolgen voor de B2B zijn minder ingrijpend. In deze blog zetten wij de veranderingen voor je op een rijtje.
Onderscheid consument en rechtspersonen
Door de Telecommunicatiewet wordt een duidelijk onderscheid gemaakt tussen consumenten en de zakelijke markt. Voor rechtspersonen zoals BV’s, NV’s, stichtingen, verenigingen en coöperaties die zich op de zakelijke markt begeven, gelden andere regels. De consument wordt veel meer beschermd door de aangepaste wet door de volgende maatregelen:
- Het Bel-me-niet register verdwijnt en wordt vervangen door een opt-in systeem. Dit betekent dat een consument vooraf toestemming gegeven moet hebben om gebeld te mogen worden. Vergelijkbaar met wat op het gebied van nieuwsbrieven al een tijd geldt: er moet uitdrukkelijk toestemming zijn gegeven voordat je wat mag sturen. En ook hier geldt dat de opt-ins heel nauwkeurig bijgehouden moeten worden, net als bij de nieuwsbrieven (registratieplicht). Koude acquisitie bij consumenten (particulieren) is dus niet meer mogelijk! Bevat jouw doelgroep particulieren? Dan zullen landingspagina’s, registratieformulieren en belscripts hierop aangepast moeten worden zodat de ondubbelzinnige toestemming op de juiste manier verkregen én vastgelegd wordt. Een opt-in voor e-mailmarketing is niet geldig als opt-in voor telemarketing: voor beide kanalen moet separaat en expliciet toestemming gegeven worden.
- Klanten mogen wel gebeld worden, maar dan alleen om soortgelijke producten of diensten onder de aandacht te brengen. Dit mag tot 3 jaar na afloop van het contract.
Koude acquisitie B2B
Voorgaande wijzigingen zijn dus vooral van toepassing voor consumenten. Voor de zakelijke markt geldt dat koude acquisitie nog steeds kan en mag. Hierbij moeten wel aan een paar voorwaarden voldaan worden:
- De organisatie die gebeld wordt moet een BV, NV, stichting, vereniging of coöperatie zijn. Eenmanszaken en VOF’s vallen onder de regels die ook voor de consument gelden.
- Er moet gebeld worden met een herkenbaar nummer. Bellen vanuit een anoniem nummer is nu niet meer toegestaan.
Bellen voor afspraken in de B2B markt is dus nog steeds mogelijk, wij kunnen zorgen voor goed gevulde agenda’s van jouw accountmanagers. Neem contact met ons op voor meer informatie.
Meer lezen? Kijk op de site van Kamer van Koophandel.